ראשי » הורים » ליווי לנערים עם הפרעות קשב וריכוז – איך עושים את זה נכון?

ליווי לנערים עם הפרעות קשב וריכוז – איך עושים את זה נכון?

ילדים רבים מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז. מדובר בבעיה נוירולוגית בעלת השפעה ישירה על המישור הרגשי והפסיכולוגי. מכאן שהקושי נוגע בכל תחומי החיים ומלווה בכול שעות היום. לאור המצב יש חשיבות רבה להעניק לילד עזרה – כלים להתמודד עם הקשיים הרבים. עזרה זו באה לידי ביטוי בדמות הנחייה התנהגותית וסיוע תרופתי. עם זאת, תמיד מומלץ להכניס למשוואה שחקן סיוע מכריע – הנחייה הורית.

מעגל תמיכה ראשוני

יש להבין שבסוף היום הילד נמצא לא מעט עם ההורים. ההורה הוא הכתובת הראשונה שיכולה ברגע האמת להעניק עזרה. הרעיון הוא שגם אם הילד נפגש עם מטפל, עדיין חשוב שההורה יידע מה לעשות, כיצד לתמוך ולאן להפנות מגוון תקריות. כמו כן, יש לקחת בחשבון שלמרות שילדים רבים נוטלים לפני בית הספר תרופות (כגון ריטלין), הרי שבבית הם לרוב מתמודדים ללא סיוע תרופתי. מה אנו מנסים לומר? הקושי צף בעיקר בבית בחיק המשפחה. כיצד אם כן ההורה נכנס למשוואה? היעזרו במידע הבא:

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

מטפלים בהפרעות קשב וריכוז עם הדרכה הורית – 2 מטרות עיקריות

לצד הטיפולים שהילד מקבל, גם ההורה צריך לעבור הנחייה מקצועית. הנחייה זו עושה שני דברים עיקריים במקביל: פותחת את העיניים לגבי הקושי שמאחורי ההתנהגות, ומעניקה כלים להתמודדות מטיבה. מכאן שלא רק שזוכים לסייע, אלא גם זוכים לחוש אמפטיה, גם אם באותו הרגע ההתנהגות של הילד מכעיסה. ילד שהוריו עוברים הדרכה ייעודית זוכה לחוש מוגן – מרוויח רשת ביטחון. הילד זוכה לחיות לצד הורים שמבינים אותו ושתומכים בו, וזהו יתרון בעל ערך רב.

הדרכה אישית אל מול הדרכה קבוצתית

מתעניינים לגבי אימון ילדים עם הפרעות קשב וריכוז? ובכן טוב לדעת שההנחיה מועברת באופן פרטני או לחלופין באופן קבוצתי. כל הורה מוזמן למצוא איזו דרך יותר נכונה עבורו. יש הורים שמרוויחים עוצמה מקיומה של הקבוצה, ויש הורים שיותר מתחברים להנחיה של אחד על אחד. גם זה וגם זה אפשרי.

החומר הנלמד במפגשים הראשוניים

למה ניתן לצפות? ובכן בין אם בוחרים בהדרכה אישית או קבוצתית, ניתן לצפות לקבל את אותם כלים חשובים. מבקשים הצצה? ראשית ההורה לומד אודות התופעה, כי רק חיבור עמוק לקושי מוביל לסיוע אפקטיבי. הלימוד כולל מעבר על מאפיינים, סימנים מקדימים, גורמים שמעצימים תגובות קשות וכדומה. במקביל, ההורים זוכים ללמוד לנהל ערוץ תקשורת בריא (כלי שללא קשר להפרעת קשב וריכוז מאוד חשוב). ערוץ זה חיוני עבור הענקת סיוע משמעותי, ועבור יצירת חיבור עמוק ומהותי בין ההורה לילדו.

כלי התמודדות חשובים כשיש הפרעות קשב וריכוז

לאחר שהבסיס נלמד ניתן לעבור הלאה. מהו השלב הבא? ובכן כל מסגרת מובילה למקום מעט שונה, אך בעיקרון השלבים המשלימים מתמקדים בהיבטים הבאים:

  • בניית מסגרת תומכת, כזו שמאפשרת לילד להתגבר על מכשולים ולהתמודד מול קשיים.
  • הבנת הקשר שמרחף בין קושי שנובע מעיבוד חושי לבין קושי בתפקוד היומי.
  • בניית לוח זמנים אפקטיבי. הן מבחינת ההורה שמבקש להשקיע בילד, והן מבחינת הילד שעומד מול שורה של מטלות.
  • למידת אסטרטגיות שמסייעות להשיג שליטה עצמית.
  • תיאום ציפיות משיתוף הפעולה מצד הילד, כולל למידה כיצד נכון להעביר הנחיות באופן חיובי ונטול תחושת שיפוטיות.
  • הגדרת יעדים וקבלת כלים להגשימם. גם פותר בעיות משמעותיות וגם מלמד מהי תחושת הישגיות.

עוגן של ביטחון

בשורה התחתונה מערכת יחסים בין הורה לילד מורכבת מתקשורת. במקרה של הפרעת קשב וריכוז המשימה שגם כך קשה, מתגלה כהרבה יותר מאתגרת. פה אתם ההורים נכנסים לתמונה. לומדים להכיר את הילד ואף מעבר לכך. עם הכלים הנכונים זוכים להיות עבורו עוגן של ביטחון ומצפן שמוביל להתנהגות נכונה. מדובר בהדרכה שהיא מתנה חשובה.