ראשי » טיפים » סיפור מתגלגל – קורונה בסין עד לקורונה עולמית

סיפור מתגלגל – קורונה בסין עד לקורונה עולמית

כל מה שנוגע למפלגה הקומוניסטית של סין אינו באמת יכול להפתיע. אך כאשר הדברים נוגעים לבריאות העולם, מתחדדת העובדה עד כמה מדובר במעצמה מבריקה בה העם נשלט כבובה על חוט. פה נעבור לבחון את היכולת הטכנולוגית של המעצמה לשלוט על הנרטיב הדיגיטלי. כל זה בהקשר למשבר הקורונה, זה שעדיין כאן ומשפיע על לא מעט מהלכים חשובים.

White Red and Blue Flower Petals. Photo by CDC from Pexels

עם יד על ההדק בתקופת קורונה

האמת המטרידה היא שבסין ידעו היטב על בעיית הנגיף כבר בחודש ינואר. אך רק לאחר שהרופא לי וונליאנג (הרופא שהתריע על המגפה) נפטר מהנגיף קורונה, סין התקשתה להישאר בשליטה.

הפלטפורמות החברתיות יחד עם אתרי חדשות הוצפו בהודעות בנושא – העם הסיני ביקש לצאת נגד קשר השתיקה. בדיוק אז הצנזורה הסינית העלתה הילוך.

רשת חברתית ככלי לקידום שלטון החוק

הצנזורה הסינית ציוותה לצנזר הודעות על דבר פטירתו של הרופא. דאגה שהרשתות החברתיות "ינוקו" מאזכורי שמו של לי וונליאנג מעמודים פופולאריים. לשם כך היא הכניסה לפעולה אינספור גולשים שנועדו לייצר הסחות דעת. כל זאת נעשה לצד ספר חוקים עב כרס שמורה מה, איך ובאיזו תדירות לומר. מכאן שאם במערב הרשת החברתית מצליחה למזער פערים ולהשמיע את דעתו של הפרט, הרי שרשויות סין ניכסו לעצמם את הרשתות החברתיות ככלי לקידום שלטון החוק.

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

כלי דיגיטלי ככלי נשק

בשינוי הנרטיב הושקעו סכומי עתק והשתתפו לא מעט עובדים. נעשה הכול על מנת להשיג שליטה מלאה ועל מנת למזער את היקף הבעיה. מכאן שאין זה יהיה מוגזם לומר שמערכת הצנזורה של סין שוות ערך לנשק קטלני. במקרה זה מדובר בנשק שאינו יודע רק לאיים, אלא גם להרוס, כי אין לדעת היכן היינו כיום לו היינו יודעים דברים בזמן.

משנים את הנרטיב

מערכת הפיקוח לא הסתפקה בניטור מידע, אלא היא גם ביקשה להשפיע על דעת הקהל הבינלאומית. מכאן שאתרי החדשות עקבו אחר הוראות דקדקניות שהבהירו היטב מה בדיוק לומר. כך שבמקום לדבר באופן טבעי על היקף הבעיה, התקשורת דיברה על תרומתה של המפלגה הקומוניסטית בבלימת המגפה. כמו כן, מילים כגון "קטלני" או "מגפה" לא הורשו להיכנס לשיח התקשורתי. ואף הושקע רבות בתוכן חלופי, ולו כזה שמיועד להנעים את זמן השהייה בבית.

תוכנת שליטה ייעודית - אורון

לבסוף נציין שמשרדי הממשלה שואפים לקבוע מה הציבור יידע ויראה. ופה תוכנה כגון "אורון" מסייעת במשימה. המערכת עוקבת אחר מגמות דיגיטליות, יודעת לנהל חשבונות מזויפים, לנטר מידע מזיק ואף להעניק משימות לגולשים. בהתאם לעמידה ביעדים לשלם כספים. לאור כל זאת בדבר אחד ניתן להיות בטוחים, סין מומחית בתחום הדיגיטלי, וזהו בהחלט נתון מטריד.